CD Recensie door Jan de Kruijff
Voor fluitisten zijn de zes fluitsonates van Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) erg vertrouwd, maar het is nuttig om er een groter publiek mee te laten kennismaken.
Het gaat om aantrekkelijke werken waarin beide instrumentalisten een vrij gelijkwaardige, dankbare rol vervullen omdat blijkt dat de tijd van de becijferde bas verleden tijd is. Daardoor is het klavecimbel een ware partner. Hoewel geschreven door een Franse componist hebben de werken een nogal Italiaans karakter en we horen iets van een beginnende galante stijl. Heel mooi virtuoos is het eerste deel van nr. 4. Verder is het een en al charme, elegantie en gratie, geen wonder met aanduidingen als gayement en gracieusement.
Van dit zestal op. 91 sonates bestaan onder meer opnamen met standaard fluit (Stephen Schultz en Byron Schenkman, Naxos 8.553414) en een achttiende eeuwse Hyacenth/Rottenburgh kopie (Claire Guimond en Luc Beauséjour, Analekta FL 23008) maar Wilbert Hazelzet bespeelt als tussenoplossing een traverso. Met Gerard de Wit aan een mooi klinkend klavecimbel speelt Hazelzet deze bekoorlijke stukken met een mooi ronde toon op een tere, plooibare en haast strelende manier die ook lenig is als een kat.